Samenwerking tussen J-François Collet en Kaneka-Eurogentec

17/11/2020

Opstart van een gezamenlijke onderzoeksgroep Kaneka - Eurogentec - UCLouvain
Belgisch bacterieonderzoek trekt Japanners aan

(uit UCLouvain "press release")

Samengevat:

• Kaneka en haar Waalse dochteronderneming Kaneka Eurogentec S.A. gaan een partnerschap aan met het laboratorium van Pr Jean-François Collet door een nieuwe gezamenlijke onderzoeksgroep te financieren aan het de Duve Instituut (van UCLouvain). De groep zal bestaan uit maximaal 15 personen.
  • De gemengde academische-industriële groep zal geoptimaliseerde bacteriestammen ontwikkelen voor de productie van biomedicijnen.
  • Het gebruik van biomedicijnen verandert de huidige geneeskunde ingrijpend door nieuwe perspectieven te bieden voor de behandeling van kanker, infectieziekten, diabetes en genetische ziekten.
Professor Collet's onderzoeksgroep verwelkomt Japanse collega’s sinds half oktober. Van links naar rechts: Alexandre Marbaix, Michael Deghelt, Hiroyuki Kanamaru en Carla Aspite.

AEen spelletje stoelendans bij het de Duve Instituut: sinds 15 oktober is de afdeling van professor Jean-François Collet bezig met een grondige reorganisatie. Het doel? Ruimte maken voor nieuwe onderzoekers, waaronder enkelen uit Japan, op initiatief van Kaneka.

Ik doe al 15 jaar fundamenteel onderzoek naar bacteriën”, vertelt Jean-François Collet, professor aan het de Duve Instituut van UCLouvain en Welbio-onderzoeker. “Sinds enkele dagen ben ik bezig een tweede laboratorium op te zetten, dat meer gericht is op toegepast onderzoek in het kader van samenwerking met Kaneka en zijn Waalse dochter Eurogentec. Een nieuw leven begint!”

Pr Jean-François Collet en Lieven Janssens, CEO van Eurogentec.

Het partnerschap is innovatief: het bestaat niet 'simpelweg' uit het financieren van onderzoekers en dan wachten om de vruchten van hun werk te plukken. Het is een echt gemengde groep van academische en industriële onderzoekers. "Samen streven we ernaar de productie van biomedicijnen te optimaliseren om de behandeling van kankers, infectieziekten, diabetes, genetische ziekten, enz. te verbeteren", zegt Hitoshi Yahara, Managing Executive Officer van Kaneka Corporation.

De samenwerking is aangegaan voor 3 jaar, is verlengbaar en heeft betrekking op 3 sites: het de Duve Instituut van UCLouvain in Brussel, het productie- en onderzoekscentrum van Eurogentec in Seraing en de Kaneka biotechnologische onderzoekslaboratoria in Japan.

Meer onderzoekers, met welk doel?

Het gebruik van biomedicijnen verandert de huidige geneeskunde en biedt nieuwe perspectieven voor de behandeling van ziekten. In tegenstelling tot synthetische geneesmiddelen, worden biomedicijnen geproduceerd door levende cellen. Bacteriën zijn één van de meest geschikte organismen voor het produceren van biomedicijnen.

Eurogentec is één van de wereldleiders in de productie van biomedicijnen. Van zijn kant heeft het team van professor Collet al 15 jaar diepgaande kennis over bacteriën verzameld, wat tot belangrijke ontdekkingen heeft geleid. Vooral zijn ontdekkingen in de bacteriologie, gepubliceerd in "Nature" in 2014, hebben hem bekend gemaakt bij het grote publiek. Kaneka heeft, met 50 jaar ervaring in de ontwikkeling van biotechnologieën, zijn activiteiten ontwikkeld in uiteenlopende domeinen als voedingssupplementen, farmaceutische producten en biologisch afbreekbare polymeren.

“Dat deze drie teams samenkomen past volledig bij de industriële groep waartoe we behoren”, bevestigt Lieven Janssens, CEO van Eurogentec. "Het zou ons in staat moeten stellen om onze expertise in de microbiële productie van biomedicijnen uit te breiden en wereldleider te blijven op het gebied van de productie van DNA-vaccins."

“Je zou Eurogentec kunnen vergelijken met een Formule 1-team”, vult Pr Collet aan. “Het heeft al hele goede auto's, en deze moeten aan de top blijven. Hier komt het team van ingenieurs, dat wil zeggen mijn team, om de hoek kijken: dankzij de expertise die we de afgelopen 15 jaar hebben opgebouwd, kunnen we de prestaties van deze wagens optimaliseren.”

Op zoek naar 80 medewerkers

De ontwikkeling van geoptimaliseerde stammen zou het gemakkelijker moeten maken om meer eiwitten en DNA-vaccins te produceren, in grote hoeveelheden en snel; dit zou een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de strategische doelstellingen van Eurogentec.

De snelgroeiende onderneming uit Luik heeft onlangs grote investeringen gedaan. Zo heeft ze een nieuwe state-of-the-art faciliteit in gebruik genomen, die grootschalige productie van nieuwe generatie medicijnen mogelijk zal maken. Eurogentec werft aan om de geplande productie van SARS-CoV-2-vaccins te ondersteunen. Meer dan 80 vacatures staan open of zullen volgen voor een breed scala aan profielen van technici, logistiek medewerkers, onderzoekers en projectmanagers.

De rijkdom van het ecosysteem

Willy BORSUS, Waals minister van Onderzoek en Innovatie: “Via WELBIO investeert Wallonië in strategisch fundamenteel onderzoek in de levenswetenschappen. Deze investering werpt zijn vruchten af. Ik ben erg blij met zo'n schitterend voorbeeld van technologieoverdracht. Elk van de spelers is een winnaar: de onderzoeker, zijn laboratorium en zijn universiteit, het bedrijf en de regionale economie. Vandaag zien we bewijzen dat het ondersteunen van onderzoek kan leiden tot belangrijke industriële innovatie (in dit geval de productie van biomedicijnen) en tot werkgelegenheid in Wallonië. Ik wil UCLouvain en Eurogentec feliciteren met hun werk. We kunnen er fier op zijn."

"Dit partnerschap is opnieuw een bewijs van de vitaliteit van het ecosysteem rond chemicaliën en farmaceutica in Wallonië", zegt Pierre Van Renterghem, algemeen directeur van Welbio, een interuniversitair onderzoeksinstituut op het gebied van levenswetenschappen, dat een cruciale rol speelde in het ontstaan ​​van deze samenwerking door het ondersteunen van het onderzoek van het team van JF Collet sinds 2011, gesubsidieerd door Wallonië.

We zijn verheugd om met de hulp van Welbio bruggen te slaan tussen academisch onderzoek en de industrie. Op deze manier spelen we in op grote maatschappelijke uitdagingen door middel van sterke partnerschappen, zoals dat tussen Pr Collet en zijn team, en een industriële groep ter grootte van Kaneka. Het is een geweldig voorbeeld van ‘win-win’ technologieoverdracht, zowel voor de onderzoeker en zijn laboratorium, als voor het bedrijf en de regionale economie”, stelt Philippe Durieux, CEO van Sopartec, de vennootschap voor technologieoverdracht van UCLouvain.

In de kranten